Przebudowa umocnień brzegowych kanałów Piastowskiego i Mieleńskiego – to najważniejsze zadanie, które zostało zrealizowane w ramach II etapu modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin.
Inwestycja pozwoli pogłębić tor wodny do głębokości 12,5 metra. Roboty budowlane rozpoczęły się w 2013 roku. W ramach drugiego etapu przebudowano umocnienia brzegowe kanałów po stronie wschodniej i zachodniej, o długości ponad 8 km. Dzięki czemu brzegi zostały zabezpieczone przed rozmywaniem, co znacznie wpłynęło na bezpieczeństwo przepływających statków. Kanały zostały oczyszczone z pozostałości hydrotechnicznych, wybudowano dwa zupełnie nowe nabrzeża: na Wyspie Mielin i na Kanale Mielińskim. Z niewybuchów oraz niewypałów oczyszczono ponad 130 ha obszar, wydobyto przy tym 15 tys. niebezpiecznych przedmiotów. Przy Wyspie Mielin natrafiono na wrak kafara, pochodzącego z początku XX w., a w Kanale Piastowskim znaleziono wrak barki z amunicją, która najprawdopodobniej była jednostka pomocniczą cumująca obok niemieckiego pancernika Lutzow.
Projekt był mwspółfinansowany z funduszy UE, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jego koszt to ok. 328 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne wyniosło ok. 256 mln zł.