W weekend wielkie święto żeglarstwa na Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim – 6. Sail Świnoujście. Prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz opowiada nam o roli, jaką miasto przypisuje turystyce wodne i o ekonomicznym wymiarze tego zaangażowania.Panie Prezydencie, Świnoujście konsekwentnie buduje swoją pozycję ośrodka żeglarskiego, także przez realizację takich imprez jak Sail Świnoujście. Jak oceniacie Państwo pozycję miasta w tym obszarze w rejonie Morza Bałtyckiego?
JANUSZ ŻMURKIEWICZ: Położenie geograficzne, różnorodność akwenów i ich atrakcyjność stwarzają doskonałe warunki dla rozwoju żeglarstwa zarówno morskiego jak i śródlądowego. Wytrawni żeglarze, którzy pokonują otwarte akweny mają możliwość wypłynięcia ze Świnoujścia na Morze Bałtyckie. Zalew Szczeciński łączy polskie i niemieckie porty oraz przystanie zlokalizowane wokół tego akwenu. Natomiast jeziora i rozlewiska Starej Świny są akwenami przyjaznymi dla żeglarzy o nieco mniejszych umiejętnościach.
Bliskość Niemiec i Skandynawii powodują, że Świnoujście jest oknem na świat dla polskich jednostek i atrakcyjnym portem dla żeglarzy niemieckich i skandynawskich.
Czy samorząd Świnoujścia dostrzega już wymierny ekonomiczny walor rozwoju oferty turystyki wodnej?
Samorząd Świnoujścia od dawna dostrzega ekonomiczny walor rozwoju ofert turystyki wodnej. Stąd też budowa nowoczesnego portu jachtowego, największego na polskim wybrzeżu i jedynego, który jest zarówno morską, jak i śródlądową mariną. Jak nigdzie indzie bowiem w naszym kraju, żeglarze mogą z portu wypłynąć zarówno na wody Morza Bałtyckiego i dalej, jak i Zalewu Szczecińskiego i okolicznych licznych jezior. Kwoty, jakie uzyskuje miasto z tytułu wizyt turystów, w tym żeglarzy, w pełni uzasadniają podejmowane działania inwestycyjne i promocyjne. O tym, jak bardzo jest popularna świnoujska marina najlepiej świadczy ilość jednostek, które tylko w ubiegłym roku cumowały przy jej nabrzeżach. Od początku sezonu żeglarskiego, czyli od kwietnia do jego zakończenie, czyli jesieni było ich około 20 tysięcy!
Basen Północny to wasza wizytówka, prawdziwa perła w tej części wybrzeża Bałtyku. Jakie są nadzieje i plany na dalszy rozwój oferty turystycznej Świnoujścia, w szczególności w zakresie turystyki wodnej?
Miasto stale inwestuje w sporty wodne także w innych częściach miasta, od strony Zalewu Szczecińskiego, a także w edukację morską i propagowanie żeglarstwa wśród dzieci i młodzieży. W trakcie budowy jest nowoczesna przystań żeglarskiej w Przytorze. Ośrodek będzie prowadził program edukacji żeglarskiej wśród dzieci i młodzieży. W ramach inwestycji na działce o powierzchni ponad 4 tysięcy metrów kwadratowych powstanie między innymi budynek dydaktyczny z częścią sanitarną, hangar do przechowywania łodzi oraz domki letniskowe, dzięki którym w ośrodku można będzie prowadzić szkolenia kilkudniowe. Powstanie też pełna infrastruktura dojazdowa, parkingowa, energetyczna, gazownicza i wodno-kanalizacyjna. Przy umocnionym nabrzeżu, od strony kanału, przewidziano miejsce na organizowanie ognisk oraz miejsce na niewielkie pole namiotowe. Istniejące ogrodzenie zostanie częściowo przebudowane, przeniesienie części ogrodzenia nastąpi na teren nowopowstałych miejsc parkingowych. Teren ośrodka będzie wyposażony w elementy małej architektury: stojaki na rowery, ławki, ławostoły, kosze na śmieci, maszty flagowe. Budowa ośrodka to koszt ponad 2 mln złotych. Inwestycja jest dofinansowana kwotą ponad 1mln 130 tys. złotych z Programu Operacyjnego RYBY 2007-2013.
W ramach budowy pozycji świetnego ośrodka do uprawiania sportów wodnych, w tym żeglarstwa, bez wątpienia duże znaczenie mają również wszelkiego rodzaju imprezy i zawody związane z wodą. To chociażby Pływający Festiwal Piosenki Morskiej „Wiatrak” i Sail Świnoujście, wyścigi łodzi, Regaty Dni Morza pod koniec czerwca, Mistrzostwa Europy Match Racing w lipcu, Baltic Single & Double Handed Polonez Cup Race oraz Regaty „Wiatraka” w sierpniu, a w szczególności Etapowe Regaty Turystyczne, z których część odbywa się właśnie w Świnoujściu.
W ten szeroki program imprez sportowych związanych z wodą i żeglarstwem doskonale wpisało się Polskie LNG, które buduje terminal LNG w Świnoujściu. Spółka jest poważnym mecenasem wspierającym finansowo organizację imprez żeglarskich w mieście.
Minęły już chyba obawy o to, że budowa gazoportu wpłynie negatywnie na sytuacje turystyki w Świnoujściu. Czy może Pan Prezydent zapewnić, że po zamknięciu budowy i zwiększeniu ruchu w rejonie portu żeglarze i ich bezpieczeństwo nie ucierpią?
Właściwym adresatem pytania o bezpieczeństwo żeglarzy po zakończeniu budowy terminala jest Urząd Morskiego, który odpowiada za bezpieczeństwo żeglugi na akwenach oraz samej spółki Polskie LNG. Nie spodziewamy się jednak, aby uruchomienie terminala negatywnie wpłynęło na ruch mniejszych jednostek, jakimi są jachty. Aby się o tym przekonać, wystarczy chociażby spojrzeć na mapę, czy zdjęcia nowego portu zewnętrznego oraz jego położenie względem mariny i wejścia do świnoujskiego portu. Żeglarstwo z powodzeniem uprawiane jest na całym świecie, także w miastach portowych. Jestem przekonany, że w kolejnych latach Świnoujście będzie jeszcze chętniej odwiedzane przez licznych żeglarzy.