Mini Radka Kowalczyka powstaje w szczecińskiej stoczni

6 marca 2015

Trwa budowa węglowego jachtu Mini 650 dla Radka Kowalczyka. Będzie to jacht prototypowy, projektu Étienne’a Bertranda, zbudowany w szczecińskiej stoczni Yacht Service.

Projektuję tak, aby jachty były proste, wygodne w żegludze, lekkie i szybkie – mówi Etienne Bertrand. OCEAN650 to początek nowej generacji kadłuba, wersji pośredniej pomiędzy nr 802 i Scow. Chcemy uniknąć „brutalności” Scow i oczywiście uzyskać jak najlepsze osiągi. Próby na modelach numerycznych potwierdziły, że to dobry kierunek. Wykorzystałem tu moje doświadczenia z ostatniego projektu, OFCET 650. Na OCEAN650 chcę razem z Radkiem wystartować w tegorocznych regatach Mini Fastnet, żeby osobiście sprawdzić możliwości tej konstrukcji w porównaniu z założeniami teoretycznymi – dodaje projektant.

OCEAN650 to jacht budowany w technologii przekładkowej na bazie laminatu epoksydowo-węglowego. Posiada wychylny kil z balastem, asymetryczne miecze, dwa stery, długi bom genakera i 130 m2 żagli. W połączeniu z ekstremalnie niską wagą tworzy szybką jednostkę ślizgową.

W tym tygodniu w stoczni na przygotowaną wcześniej formę jachtu została położona pierwsza warstwa laminatu węglowego. Po jego utwardzeniu nakładana jest druga warstwa, przekładkowa (pianka). Dzisiaj drugą warstwą pokrywane są burty, jutro dno. Następnym etapem, po utwardzeniu, jest nałożenie drugiej warstwy laminatu węglowego, zamykającej konstrukcję sandwich. Wszystkie etapy tej budowy wykonywane są w technologii vacuum, która pozwala zredukować wagę przy zachowaniu wytrzymałości konstrukcji.

Podstawowe różnice pomiędzy jachtem kategorii seryjnej i prototypowej to wyższy maszt, lżejszy kadłub, uchylny balast, większa powierzchnia żagli oraz możliwość wykorzystania najnowocześniejszych materiałów.

Potencjał tej konstrukcji jest bardzo duży– mówi właściciel stoczni Yacht Service, Mariusz Świstelnicki. Chcielibyśmy wykorzystać ten projekt do budowy kolejnych jachtów Mini w Polsce. Mamy opracowaną koncepcję „jachtu modułowego”, składającego się z wymiennych części – kadłub, maszt, kil, płetwy. Każda część może mieć swoją wersję „hi-tech” oraz „optimum”, w zależności od budżetu zamawiającego, a każdy z modułów, w czasie późniejszym, będzie można wymienić na inną wersję.

Wykorzystując koncept „łódki z klocków”, Yacht Service chce oferować też możliwość wymiany już użytkowanych kadłubów Mini na nowe, OCEAN650, o wyjątkowym potencjale regatowym. Zachowując własne wyposażenie, maszt, balast i żagle, zawodnik będzie potrzebował relatywnie niewielkiego budżetu, by walczyć o dobre miejsca w klasie Mini. Z czasem można ulepszać jednostkę, wymieniając kolejne modułowe elementy (maszt, kil, płetwy) na nowe.

OCEAN650 DANE TECHNICZNE:

Długość: 6,50m
Szerokość: 3,00m
Zanurzenie: 2,00m
Masa ok. 700 kg
Wysokość od balastu do topu: 14m
Powierzchnia żagli: na wiatr 43m2 / z wiatrem 130m2

Jachty klasy Mini to jednostki przeznaczone do szybkiego żeglowania regatowego. Łupinki o długości zaledwie 6,50 m zapewniają zerowy komfort, wysoki poziom adrenaliny oraz możliwość rywalizacji w jednej z najciekawszych klas na świecie, będącej przepustką do kariery oceanicznej.

Mini ścigają się w dwóch kategoriach, seryjnej (Seria) i prototypowych (Proto). Te ostatnie to prawdziwe cuda techniki i poligon, gdzie testowane są pionierskie materiały i rozwiązania techniczne. Wchodzą one potem do szerszego użytku w „dużych” oceanicznych klasach regatowych (np. IMOCA Open 60, Class 40).

Tegoroczna, 20 edycja regat Mini Transat, to 4020 Mm przez jesienny Atlantyk na trasie z francuskiego portu Douarnenez, z przystankiem na Lanzarote (W. Kanaryjskie), do Pointe-à-Pitre na Gwadelupie. Te wyjątkowe regaty rozgrywane są na jachtach o długości 6,5 metra, gdzie miejsca w kabinie jest tyle, co pod stołem. Żeglarze płyną samotnie przez ok. 40 dni i nie mogą korzystać z żadnego wsparcia z lądu ani z komputerów nawigacyjnych. Radek Kowalczyk to trzeci Polak w historii, który ukończył ten arcytrudny wyścig i pierwszy, który chce w nim wystartować jeszcze raz.

SOCIAL MEDIA

Regaty Jesienne: żeglarze ruszają po „Błękitną Wstęgę”

W najbliższa sobotę w Szczecinie w ramach 72. Międzynarodowych Regat Jesiennych żeglarze wystartują w Wyścigu o Błękitną Wstęgę Jeziora Dąbie. Rywalizacja w Regatach o Błękitną Wstęgę rozegra się na jeziorze Dąbie w sobotę 26.września – start godz. 10:00. Zgłoszenia...

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

"Brysna" i "Śmięcka" to nazwy wybrane przez internautów dla dwóch nowych wysp usypanych na Zalewie Szczecińskim. Konkurs zorganizowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Brysna" to połączenie nazw "bryza" i "sny". Z kolei "Śmięcka" nawiązuje do...

Ile Bursztynowych Kotwic dla zachodniopomorskich marin?

Trwa audyt marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego w ramach systemu certyfikacji portów jachtowych „Bursztynowe Kotwice”. To druga edycja zapoczątkowanego w 2015 roku programu certyfikacji. Przypomnijmy, Związek Portów i Przystani Jachtowych przy współpracy z...

Już jest – nowe wydanie Locji Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego!

Długo wyczekiwane i niezwykle popularne wśród żeglarzy wydawnictwo trafia własnie do marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Kilka tysięcy egzemplarzy świeżo zaktualizowanej Locji Zachodniopomorskiego Szalu Żeglarskiego jest już dostępne dla żeglarzy....

Powstanie pierwsza inteligentna marina na Szlaku Żeglarskim

Marina Yacht Residence to nowy port jachtowy, który ma powstać w Szczecinie na terenie Camping Marina PTTK przy ulicy Przestrzennej. Będzie to pierwsza w dużej mierze bezobsługowa przystań na Pomorzu Zachodnim! Przeprowadzenie inwestycji będzie możliwe dzięki dotacji...

[Aktualizacja nr 1] Sprawdzaj komunikaty nawigacyjne dot. sytuacji na Odrze

W związku z pojawieniem się śniętych ryb na Odrzańskiej Drodze Wodnej pracownicy Wód Polskich podejmują szereg czynności i działań zmierzających do ograniczenia tego problemu i znalezienia przyczyny. Przypominamy o śledzeniu komunikatów nawigacyjnych.

Żagle 2022 w liczbach

To było wyjątkowe wydarzenie w Szczecinie! Choć okoliczności nie były sprzyjające, a pogoda próbowała pokrzyżować plany organizatorom, wszystko się udało - łącznie przez trzy dni po obu stronach Odry bawiło się ponad 115 tysięcy osób! Trzy dni atrakcji, program...

Promowaliśmy nasze mariny podczas Hanse Sail w Rostocku

Tym razem z promocją Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego zawędrowaliśmy do niemieckiego Rostocku na coroczny zlot jachtów tradycyjnych i muzealnych, który należy do największych tego typu imprez na świecie. Wydarzenie to odbywa się od każdego sierpnia już od 1991...

Żagle 2022: Żeglarski Szczecin zaprasza!

Do wydarzenia Żagle 2022 pozostały już tylko kilka dni. To najwyższy czas na to by przedstawić program trzydniowej imprezy. Zapraszamy do Szczecina! Most pontonowy łączący dwa brzegi udostępniony będzie po godzinie 10. W tym czasie, w różnych punktach miasta, trwały...

Telefony alarmowe

Pin It on Pinterest