Jedna rzeka – jeden gospodarz

24 października 2014

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy Prawo wodne. Planowana jest zmiana struktury władzy wodnej i gospodarowania wodami, zgodnie z zasadą „jedna rzeka – jeden gospodarz”.

Projekt Rady Ministrów idzie w kierunku uporządkowania systemu zarządzania wodami w Polsce. Nowe Prawo wodne ma wprowadzić pełną realizację zlewniowej polityki gospodarowania wodami, poprzez wypełnianie kryteriów: funkcjonalności, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, efektywności ekonomicznej, trwałości ekosystemów i akceptacji społecznej. Takie podejście pozwoli wypełnić cele, jakie Polska zobowiązała się realizować przyjmując Ramową Dyrektywę Wodną. Obecny niejasny podział kompetencji między organami administracji rządowej i samorządowej przy utrzymaniu infrastruktury powoduje liczne napięcia i problemy związane z podziałem zadań i ponoszeniem odpowiedzialności za ich realizację. Nowe regulacje pozwolą doprowadzić do sytuacji, w której za całą rzekę, od źródła do ujścia będzie odpowiedzialna jedna i tylko jedna instytucja.

Najważniejsze założenia projektu nowego Prawa wodnego to:

* zmiana struktury prawno-organizacyjnej organów administracji publicznej w sprawach gospodarowania wodami (rozdzielenie kompetencji w zakresie inwestycji i utrzymania mienia Skarbu Państwa związanego z gospodarką wodną od funkcji administracyjnych i planistycznych);

* stworzenie racjonalnego, spójnego i efektywnego systemu finansowania gospodarki wodnej;

* wzmocnienie nadzoru ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej nad instytucjami funkcjonującymi w obszarze gospodarki wodnej.

W ramach zmian strukturalnych przewidziano zmniejszenie liczby regionalnych zarządów gospodarki wodnej i urzędów żeglugi śródlądowej. W efekcie powstanie 6 urzędów gospodarki wodnej zajmujących się administrowaniem wodamii 2 państwowych osób prawnych: zarządu dorzecza Wisły i zarządu dorzecza Odry, w zakresie kompetencji których leżeć będzie utrzymanie infrastruktury wodnej, w tym przeciwpowodziowej i transportu wodnego. Zarządom dorzeczy zostaną przypisane rzeki o znaczeniu ponad regionalnym, w tym śródlądowe drogi wodne, wody graniczne i wody szczególnie istotne dla kształtowania zasobów wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej. Za pozostałe wody płynące, nie należące do zarządów dorzeczy, odpowiedzialność będą ponosić marszałkowie województw poprzez wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych. Nowe przepisy zwiększą też rolę wojewodów w zarządzaniu tym obszarem w zakresie działań przeciwpowodziowych, między innymi w podejmowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych i związanych z utrzymaniem infrastruktury przeciwpowodziowej.

SOCIAL MEDIA

Regaty Jesienne: żeglarze ruszają po „Błękitną Wstęgę”

W najbliższa sobotę w Szczecinie w ramach 72. Międzynarodowych Regat Jesiennych żeglarze wystartują w Wyścigu o Błękitną Wstęgę Jeziora Dąbie. Rywalizacja w Regatach o Błękitną Wstęgę rozegra się na jeziorze Dąbie w sobotę 26.września – start godz. 10:00. Zgłoszenia...

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

"Brysna" i "Śmięcka" to nazwy wybrane przez internautów dla dwóch nowych wysp usypanych na Zalewie Szczecińskim. Konkurs zorganizowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Brysna" to połączenie nazw "bryza" i "sny". Z kolei "Śmięcka" nawiązuje do...

Ile Bursztynowych Kotwic dla zachodniopomorskich marin?

Trwa audyt marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego w ramach systemu certyfikacji portów jachtowych „Bursztynowe Kotwice”. To druga edycja zapoczątkowanego w 2015 roku programu certyfikacji. Przypomnijmy, Związek Portów i Przystani Jachtowych przy współpracy z...

Już jest – nowe wydanie Locji Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego!

Długo wyczekiwane i niezwykle popularne wśród żeglarzy wydawnictwo trafia własnie do marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Kilka tysięcy egzemplarzy świeżo zaktualizowanej Locji Zachodniopomorskiego Szalu Żeglarskiego jest już dostępne dla żeglarzy....

Charakterystyczny most do remontu

Wiele wskazuje na to, że już wkrótce żeglarze łatwiej dostaną się do Wolina. Modernizację przejdzie bowiem mechanizmu otwierania mostu obrotowego. - Most obrotowy jest unikatem na skalę Europy, a mechanizm pamięta już lata 60. Rzeczywiście czasem dochodzi do takich...

Cyfryzacja przystani jachtowych? Dołącz online!

Serdecznie zapraszamy operatorów marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego na seminarium online “Marinas & Digitalisation” w ramach projektu South Coast Baltic. Organizowane przy współpracy ze Związkiem Portów i Przystani Jachtowych – LOT Zachodniopomorskiego...

Zadbamy o bezpieczeństwo żeglarzy w czasie pandemii

Związek Portów i Przystani Jachtowych rozpoczyna realizację projektu pt. „Zapewnienie bezpieczeństwa żeglarzy w portach jachtowych w okresie zagrożenia COVID – 19”. Projekt zakłada wyposażenie marin partnerskich Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego w środki...

Podsumowanie sezonu w Centrum Żeglarskim

115 sterników motorowodnych, 28 żeglarzy jachtowych, 11 rejsów i 297 uczestników półkolonii i obozów, kilkadziesiąt wyjazdów regatowych i imprez żeglarskich - tak minął sezon w Centrum Żeglarskim w Szczecinie. Mnogość wytycznych sanitarno-epidemiologicznych i...

Regaty Jesienne: żeglarze ruszają po „Błękitną Wstęgę”

W najbliższa sobotę w Szczecinie w ramach 72. Międzynarodowych Regat Jesiennych żeglarze wystartują w Wyścigu o Błękitną Wstęgę Jeziora Dąbie. Rywalizacja w Regatach o Błękitną Wstęgę rozegra się na jeziorze Dąbie w sobotę 26.września – start godz. 10:00. Zgłoszenia...

Telefony alarmowe

Pin It on Pinterest