Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy Prawo wodne. Planowana jest zmiana struktury władzy wodnej i gospodarowania wodami, zgodnie z zasadą „jedna rzeka – jeden gospodarz”.
Projekt Rady Ministrów idzie w kierunku uporządkowania systemu zarządzania wodami w Polsce. Nowe Prawo wodne ma wprowadzić pełną realizację zlewniowej polityki gospodarowania wodami, poprzez wypełnianie kryteriów: funkcjonalności, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju, efektywności ekonomicznej, trwałości ekosystemów i akceptacji społecznej. Takie podejście pozwoli wypełnić cele, jakie Polska zobowiązała się realizować przyjmując Ramową Dyrektywę Wodną. Obecny niejasny podział kompetencji między organami administracji rządowej i samorządowej przy utrzymaniu infrastruktury powoduje liczne napięcia i problemy związane z podziałem zadań i ponoszeniem odpowiedzialności za ich realizację. Nowe regulacje pozwolą doprowadzić do sytuacji, w której za całą rzekę, od źródła do ujścia będzie odpowiedzialna jedna i tylko jedna instytucja.
Najważniejsze założenia projektu nowego Prawa wodnego to:
* zmiana struktury prawno-organizacyjnej organów administracji publicznej w sprawach gospodarowania wodami (rozdzielenie kompetencji w zakresie inwestycji i utrzymania mienia Skarbu Państwa związanego z gospodarką wodną od funkcji administracyjnych i planistycznych);
* stworzenie racjonalnego, spójnego i efektywnego systemu finansowania gospodarki wodnej;
* wzmocnienie nadzoru ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej nad instytucjami funkcjonującymi w obszarze gospodarki wodnej.
W ramach zmian strukturalnych przewidziano zmniejszenie liczby regionalnych zarządów gospodarki wodnej i urzędów żeglugi śródlądowej. W efekcie powstanie 6 urzędów gospodarki wodnej zajmujących się administrowaniem wodamii 2 państwowych osób prawnych: zarządu dorzecza Wisły i zarządu dorzecza Odry, w zakresie kompetencji których leżeć będzie utrzymanie infrastruktury wodnej, w tym przeciwpowodziowej i transportu wodnego. Zarządom dorzeczy zostaną przypisane rzeki o znaczeniu ponad regionalnym, w tym śródlądowe drogi wodne, wody graniczne i wody szczególnie istotne dla kształtowania zasobów wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej. Za pozostałe wody płynące, nie należące do zarządów dorzeczy, odpowiedzialność będą ponosić marszałkowie województw poprzez wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych. Nowe przepisy zwiększą też rolę wojewodów w zarządzaniu tym obszarem w zakresie działań przeciwpowodziowych, między innymi w podejmowaniu przedsięwzięć inwestycyjnych i związanych z utrzymaniem infrastruktury przeciwpowodziowej.