Modernizacja toru wodnego wchodzi w drugą fazę

1 października 2014

Dyrektor Urzędu Morskiego, podczas poniedziałkowej konferencji, zaprezentował szczegóły modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wkrótce rozpoczną się prace na bezpośrednim odcinku podejściowym do Świnoujścia od strony południowej.

W poniedziałek 29 września, w siedzibie szczecińskiego Urzędu Morskiego odbyła się konferencja prasowa poświęcona drugiemu etapowi modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin po wschodniej i zachodniej stronie Kanału Piastowskiego i Mielińskiego. Gościem spotkania był prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Zbigniew Miklewicz. Pogłębienie toru stało się instrumentem realizacji przyjętej strategii, która zakłada w przyszłości obsługę jednostek o zanurzeniu do 12,5 metra przy nabrzeżach szczecińskiego portu.

Projekt „12,5 metra dla Szczecina” jest największą od czasów wojny inwestycją hydrotechniczną w naszym regionie. Opracowanie założeń projektu powstało już 2008 roku i, według ówczesnych cen, oszacowano jego koszty na miliard 156 milinów złotych.

Wydatki nie skończą się jednak na jednorazowym pogłębieniu. Koszt utrzymania pogłębionego toru wyniesie kolejne 25 milionów złotych. Wśród korzyści wymienia się poprawę bezpieczeństwa jednostek poruszających się po szlaku wodnym ze Świnoujścia do Szczecina.

Obecnie większe jednostki płynące od Morza Bałtyckiego do Szczecina musiały korzystać najpierw z bazy portowej w Świnoujściu w celu odlichtowania (częściowego rozładunku). Pozbawiony części ładunku statek mógł wyruszyć w drogę przez płytki Zalew Szczeciński do Szczecina. Świnoujście na tej sytuacji korzystało, Szczecin tracił. Trudno się dziwić, że szczecińskie władze portowej spółki lobbowały w środowiskach gospodarczych i politycznych by swój projekt zrealizować. Szczegółowe opracowanie przewidywanych korzyści przygotował Instytut Analiz, Diagnoz i Prognoz Gospodarczych.

Podsumowanie tych wieloletnich studiów zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji. Wśród prelegentów znaleźli się również: Piotr Arabczyk, przedstawiciel wykonawcy (firmy Energopol Szczecin), który poinformował o aktualnym zaawansowaniu inwestycji, a także Jakub Szumin (nadzór przyrodniczy) oraz Aleksander Ostasz (badania archeologiczne znalezisk podwodnych).

Roboty budowlane związane z realizacją inwestycji Urzędu trwają od 2012 roku i zakończą się w roku 2015. Drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i stanowi kontynuację zrealizowanego w latach 2000 – 2004 etapu pierwszego, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej.

Drugi etap modernizacji obejmuje przebudowę umocnień brzegowych pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i umocnień Kanału Mielińskiego (odcinek o długości ponad 8 km toru wodnego, obejmujący brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie). Kwota przeznaczona na realizację tego zadania to ok. 318 mln złotych, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 267 mln zł.

SOCIAL MEDIA

Regaty Jesienne: żeglarze ruszają po „Błękitną Wstęgę”

W najbliższa sobotę w Szczecinie w ramach 72. Międzynarodowych Regat Jesiennych żeglarze wystartują w Wyścigu o Błękitną Wstęgę Jeziora Dąbie. Rywalizacja w Regatach o Błękitną Wstęgę rozegra się na jeziorze Dąbie w sobotę 26.września – start godz. 10:00. Zgłoszenia...

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

"Brysna" i "Śmięcka" to nazwy wybrane przez internautów dla dwóch nowych wysp usypanych na Zalewie Szczecińskim. Konkurs zorganizowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Brysna" to połączenie nazw "bryza" i "sny". Z kolei "Śmięcka" nawiązuje do...

Ile Bursztynowych Kotwic dla zachodniopomorskich marin?

Trwa audyt marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego w ramach systemu certyfikacji portów jachtowych „Bursztynowe Kotwice”. To druga edycja zapoczątkowanego w 2015 roku programu certyfikacji. Przypomnijmy, Związek Portów i Przystani Jachtowych przy współpracy z...

Już jest – nowe wydanie Locji Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego!

Długo wyczekiwane i niezwykle popularne wśród żeglarzy wydawnictwo trafia własnie do marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Kilka tysięcy egzemplarzy świeżo zaktualizowanej Locji Zachodniopomorskiego Szalu Żeglarskiego jest już dostępne dla żeglarzy....

Trwają zgłoszenia do Międzynarodowych Nagród Żeglarskich

Do 15 lutego można składać zgłoszenia kandydatów do szóstej edycji Międzynarodowych Nagród Żeglarskich Szczecina. Kategorii jest aż 9. Spośród nadesłanych zgłoszeń kapituła wybierze po trzy nominacje, z których ostatecznie zostaną wybrani laureaci tegorocznych Nagród....

Centrum Żeglarskie: kalendarz regat 2022

Szczecińskie Centrum Żeglarskie opublikowało właśnie kalendarz wydarzeń regatowych w sezonie 2022. Emocji na wodzie w rozpoczynającym się roku na pewno nie zabraknie! 6-8 maja – Eliminacje do Mistrzostw Polski; F5-E, F5-10; współorganizator: Radiojachting Szczecin...

Życzenia 2021

Zdrowia, szczęścia i jak największej radości ze spełnionych w nadchodzącym roku marzeń

Region coraz atrakcyjniejszy! Nie tylko pod żaglami

Zachodniopomorski Szlak Żeglarski podziwiają nie tylko wodniacy. Właśnie zakończono budowę nowych odcinków trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego, która ma już w sumie 300 km i prowadzi przez najpiękniejsze zakątki Pomorza Zachodniego. Teraz z Wapnicy dojedziemy...

Głosujemy na naszą medalistkę!

Agnieszka Skrzypulec wraz Jolantą Ogar-Hill znalazła się w gronie nominowanych w 87. Plebiscycie na Najlepszego Sportowca Polski 2021 Roku. Żeglarki, które sięgnęły w Tokio po wicemistrzostwo olimpijskie liczą na Wasze głosy! - Ich srebrny medal w Tokio był piątym...

Telefony alarmowe

Pin It on Pinterest