Modernizacja toru wodnego wchodzi w drugą fazę

1 października 2014

Dyrektor Urzędu Morskiego, podczas poniedziałkowej konferencji, zaprezentował szczegóły modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wkrótce rozpoczną się prace na bezpośrednim odcinku podejściowym do Świnoujścia od strony południowej.

W poniedziałek 29 września, w siedzibie szczecińskiego Urzędu Morskiego odbyła się konferencja prasowa poświęcona drugiemu etapowi modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin po wschodniej i zachodniej stronie Kanału Piastowskiego i Mielińskiego. Gościem spotkania był prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Zbigniew Miklewicz. Pogłębienie toru stało się instrumentem realizacji przyjętej strategii, która zakłada w przyszłości obsługę jednostek o zanurzeniu do 12,5 metra przy nabrzeżach szczecińskiego portu.

Projekt „12,5 metra dla Szczecina” jest największą od czasów wojny inwestycją hydrotechniczną w naszym regionie. Opracowanie założeń projektu powstało już 2008 roku i, według ówczesnych cen, oszacowano jego koszty na miliard 156 milinów złotych.

Wydatki nie skończą się jednak na jednorazowym pogłębieniu. Koszt utrzymania pogłębionego toru wyniesie kolejne 25 milionów złotych. Wśród korzyści wymienia się poprawę bezpieczeństwa jednostek poruszających się po szlaku wodnym ze Świnoujścia do Szczecina.

Obecnie większe jednostki płynące od Morza Bałtyckiego do Szczecina musiały korzystać najpierw z bazy portowej w Świnoujściu w celu odlichtowania (częściowego rozładunku). Pozbawiony części ładunku statek mógł wyruszyć w drogę przez płytki Zalew Szczeciński do Szczecina. Świnoujście na tej sytuacji korzystało, Szczecin tracił. Trudno się dziwić, że szczecińskie władze portowej spółki lobbowały w środowiskach gospodarczych i politycznych by swój projekt zrealizować. Szczegółowe opracowanie przewidywanych korzyści przygotował Instytut Analiz, Diagnoz i Prognoz Gospodarczych.

Podsumowanie tych wieloletnich studiów zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji. Wśród prelegentów znaleźli się również: Piotr Arabczyk, przedstawiciel wykonawcy (firmy Energopol Szczecin), który poinformował o aktualnym zaawansowaniu inwestycji, a także Jakub Szumin (nadzór przyrodniczy) oraz Aleksander Ostasz (badania archeologiczne znalezisk podwodnych).

Roboty budowlane związane z realizacją inwestycji Urzędu trwają od 2012 roku i zakończą się w roku 2015. Drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i stanowi kontynuację zrealizowanego w latach 2000 – 2004 etapu pierwszego, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej.

Drugi etap modernizacji obejmuje przebudowę umocnień brzegowych pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i umocnień Kanału Mielińskiego (odcinek o długości ponad 8 km toru wodnego, obejmujący brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie). Kwota przeznaczona na realizację tego zadania to ok. 318 mln złotych, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 267 mln zł.

SOCIAL MEDIA

Regaty Jesienne: żeglarze ruszają po „Błękitną Wstęgę”

W najbliższa sobotę w Szczecinie w ramach 72. Międzynarodowych Regat Jesiennych żeglarze wystartują w Wyścigu o Błękitną Wstęgę Jeziora Dąbie. Rywalizacja w Regatach o Błękitną Wstęgę rozegra się na jeziorze Dąbie w sobotę 26.września – start godz. 10:00. Zgłoszenia...

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

"Brysna" i "Śmięcka" to nazwy wybrane przez internautów dla dwóch nowych wysp usypanych na Zalewie Szczecińskim. Konkurs zorganizowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Brysna" to połączenie nazw "bryza" i "sny". Z kolei "Śmięcka" nawiązuje do...

Ile Bursztynowych Kotwic dla zachodniopomorskich marin?

Trwa audyt marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego w ramach systemu certyfikacji portów jachtowych „Bursztynowe Kotwice”. To druga edycja zapoczątkowanego w 2015 roku programu certyfikacji. Przypomnijmy, Związek Portów i Przystani Jachtowych przy współpracy z...

Już jest – nowe wydanie Locji Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego!

Długo wyczekiwane i niezwykle popularne wśród żeglarzy wydawnictwo trafia własnie do marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Kilka tysięcy egzemplarzy świeżo zaktualizowanej Locji Zachodniopomorskiego Szalu Żeglarskiego jest już dostępne dla żeglarzy....

Wesołych Świąt!

Zdrowych, radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęścia w nadchodzącym Nowym Roku 2023 życzy wszystkim żeglarzom i przyjaciołom zespół Związku Portów i Przystani Jachtowych - LOT Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego!

Zwiedzają świat na jachcie. Oto ich wrażenia z Pomorza Zachodniego

Mają ciekawy plan na życie, a na mapie ich wypraw znalazły się ostatnio porty i przystanie Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Zobacz dlaczego wybrali Zalew Szczeciński i okolice. Magda i Arek są małżeństwem z Wrocławia, które kilka lat temu podjęło decyzje, że...

Kolejna promenada nad Zalewem Szczecińskim

Już w przyszłym roku będziemy mogli spacerować w Stepnicy fantastyczną  promenadą  i podziwiać wspaniałe widoki na wody Zalewu Szczecińskiego – informują władze gminy. Rozstrzygnięto właśnie przetarg  i wyłoniono wykonawcę, który dokona budowy promenady  łączącej...

Szlak Żeglarski na łamach niemieckiego Segeln

Obszerną relacją z rejsu po Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim opublikowano w listopadzie na łamach popularnego niemieckiego magazynu Segeln. Jest to kolejny materiał o żeglarskim Pomorzu Zachodnim, który ukazał się na łamach niemieckich magazynów w tym roku....

Powstanie pierwsza inteligentna marina na Szlaku Żeglarskim

Marina Yacht Residence to nowy port jachtowy, który ma powstać w Szczecinie na terenie Camping Marina PTTK przy ulicy Przestrzennej. Będzie to pierwsza w dużej mierze bezobsługowa przystań na Pomorzu Zachodnim! Przeprowadzenie inwestycji będzie możliwe dzięki dotacji...

Telefony alarmowe

Pin It on Pinterest