Modernizacja toru wodnego wchodzi w drugą fazę

1 października 2014

Dyrektor Urzędu Morskiego, podczas poniedziałkowej konferencji, zaprezentował szczegóły modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Wkrótce rozpoczną się prace na bezpośrednim odcinku podejściowym do Świnoujścia od strony południowej.

W poniedziałek 29 września, w siedzibie szczecińskiego Urzędu Morskiego odbyła się konferencja prasowa poświęcona drugiemu etapowi modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin po wschodniej i zachodniej stronie Kanału Piastowskiego i Mielińskiego. Gościem spotkania był prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Zbigniew Miklewicz. Pogłębienie toru stało się instrumentem realizacji przyjętej strategii, która zakłada w przyszłości obsługę jednostek o zanurzeniu do 12,5 metra przy nabrzeżach szczecińskiego portu.

Projekt „12,5 metra dla Szczecina” jest największą od czasów wojny inwestycją hydrotechniczną w naszym regionie. Opracowanie założeń projektu powstało już 2008 roku i, według ówczesnych cen, oszacowano jego koszty na miliard 156 milinów złotych.

Wydatki nie skończą się jednak na jednorazowym pogłębieniu. Koszt utrzymania pogłębionego toru wyniesie kolejne 25 milionów złotych. Wśród korzyści wymienia się poprawę bezpieczeństwa jednostek poruszających się po szlaku wodnym ze Świnoujścia do Szczecina.

Obecnie większe jednostki płynące od Morza Bałtyckiego do Szczecina musiały korzystać najpierw z bazy portowej w Świnoujściu w celu odlichtowania (częściowego rozładunku). Pozbawiony części ładunku statek mógł wyruszyć w drogę przez płytki Zalew Szczeciński do Szczecina. Świnoujście na tej sytuacji korzystało, Szczecin tracił. Trudno się dziwić, że szczecińskie władze portowej spółki lobbowały w środowiskach gospodarczych i politycznych by swój projekt zrealizować. Szczegółowe opracowanie przewidywanych korzyści przygotował Instytut Analiz, Diagnoz i Prognoz Gospodarczych.

Podsumowanie tych wieloletnich studiów zaprezentowano podczas poniedziałkowej konferencji. Wśród prelegentów znaleźli się również: Piotr Arabczyk, przedstawiciel wykonawcy (firmy Energopol Szczecin), który poinformował o aktualnym zaawansowaniu inwestycji, a także Jakub Szumin (nadzór przyrodniczy) oraz Aleksander Ostasz (badania archeologiczne znalezisk podwodnych).

Roboty budowlane związane z realizacją inwestycji Urzędu trwają od 2012 roku i zakończą się w roku 2015. Drugi etap modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i stanowi kontynuację zrealizowanego w latach 2000 – 2004 etapu pierwszego, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego na odcinku ok. 3 km toru wodnego, po stronie wschodniej i zachodniej.

Drugi etap modernizacji obejmuje przebudowę umocnień brzegowych pozostałego odcinka Kanału Piastowskiego i umocnień Kanału Mielińskiego (odcinek o długości ponad 8 km toru wodnego, obejmujący brzegi obu kanałów po wschodniej i zachodniej stronie). Kwota przeznaczona na realizację tego zadania to ok. 318 mln złotych, z czego dofinansowanie UE wynosi ok. 267 mln zł.

SOCIAL MEDIA

Regaty Jesienne: żeglarze ruszają po „Błękitną Wstęgę”

W najbliższa sobotę w Szczecinie w ramach 72. Międzynarodowych Regat Jesiennych żeglarze wystartują w Wyścigu o Błękitną Wstęgę Jeziora Dąbie. Rywalizacja w Regatach o Błękitną Wstęgę rozegra się na jeziorze Dąbie w sobotę 26.września – start godz. 10:00. Zgłoszenia...

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

"Brysna" i "Śmięcka" to nazwy wybrane przez internautów dla dwóch nowych wysp usypanych na Zalewie Szczecińskim. Konkurs zorganizowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. "Brysna" to połączenie nazw "bryza" i "sny". Z kolei "Śmięcka" nawiązuje do...

Ile Bursztynowych Kotwic dla zachodniopomorskich marin?

Trwa audyt marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego w ramach systemu certyfikacji portów jachtowych „Bursztynowe Kotwice”. To druga edycja zapoczątkowanego w 2015 roku programu certyfikacji. Przypomnijmy, Związek Portów i Przystani Jachtowych przy współpracy z...

Już jest – nowe wydanie Locji Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego!

Długo wyczekiwane i niezwykle popularne wśród żeglarzy wydawnictwo trafia własnie do marin Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. Kilka tysięcy egzemplarzy świeżo zaktualizowanej Locji Zachodniopomorskiego Szalu Żeglarskiego jest już dostępne dla żeglarzy....

Targi Boat Show 2024: Szlak Żeglarski na fali!

Pozytywne wspomnienia, nowe żeglarskie plany i chęć poznania akwenów Pomorza Zachodniego , to wszystko przyciągnęło na stoisko Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego setki wodniaków. 10 – 13 października w Nadarzynie pod Warszawą odbyły się targi Poland Boat Show...

Mariny Pomorza Zachodniego pod lupą mediów

Dziennikarze najpoczytniejszych niemieckich mediów branżowych odwiedzili we wrześniu mariny i przystanie Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego w ramach dwóch wizyt studyjnych zorganizowanych przez Związek Portów i Przystani Jachtowych. Przedstawiciele popularnych...

Zachodniopomorski Szlak Żeglarski na targach Boatshow

Od środy do niedzieli (10-13.października) w Nadarzynie pod Warszawą odbywać się będą międzynarodowe targi jachtowe i sportów wodnych Poland Boatshow. Wszystkich odwiedzających pragniemy zaprosić na stoisko Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego! Związek Portów i...

Przygotowujemy aplikację dla żeglarzy!

Związek Portów i Przystani Jachtowych - LOT Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego podpisał właśnie umowy na realizację projektu "Aplikacja żeglarska - SailPlanner Pomerania". Projekt ten został dofinansowany ze środków Funduszu Małych Projektów Euroregionu...

Odszedł Burmistrz Grzegorz Jóźwiak

We wtorek nad ranem z wielkim żalem przyjęliśmy informację o śmierci wieloletniego burmistrza Dziwnowa - Grzegorza Jóźwiaka. Grzegorz Jóźwiak pełnił rolę burmistrza Dziwnowa nieprzerwanie od czterech kadencji (od 2010roku). Zapamiętamy go nie tylko jako pracowitego,...

Telefony alarmowe

Pin It on Pinterest